Information till pensionstagare
Här hittar du svar på viktiga frågor om bland annat utbetalning av pensioner samt om beskattning och arbete.Utbetalning av pension
Pensionskassan betalar ut arbetspensionen den första bankdagen varje månad till det konto du har angett. Förskottsinnehållningen och betalningen av skatt till skattemyndigheten sköts av pensionskassan.
När betalas pensionerna ut?
Pensionerna betalas i regel ut den första bankdagen varje månad till det bankkonto du har anmält till pensionskassan. Vi kan inte betala ut den månatliga pensionen tidigare, och vi kan inte betala ut ett förskott på kommande pension.
Utbetalning av pension utomlands
Vi kan betala ut pensionen direkt endast till SEPA-länderna, det vill säga EU-länderna Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike samt Island, Liechtenstein, Monaco, Norge och Schweiz.
Vi behöver både en IBAN- och BIC-kod när vi betalar ut pension direkt till ett utländskt bankkonto inom SEPA.
Om du vill att pensionen ska betalas ut till ett bankkonto i ett land utanför SEPA måste du själv avtala om detta med en finsk bank.
Vi skickar årligen en blankett för boendeanmälan till pensionstagare som bor utomlands. Fyll i blanketten och returnera den senast det datum som anges på blanketten för att säkerställa fortsatt utbetalning av din pension.
Beskattning av pensionen
Arbetspension är skattepliktig inkomst. Förskottsinnehållningen verkställs enligt skattemyndighetens direktiv. Du behöver ett eget skattekort för pensionen eftersom pension beskattas annorlunda än lön. Beställ ett skattekort för pensionsinkomsterna i god tid, helst före den första pensionsutbetalningen. Annars kommer vi att tillämpa en förskottsinnehållning på 40 procent.
Du kan beställa ett skattekort för pension
- via nätet på adressen vero.fi/skattekort
- genom att ringa till 020 697 000 (lna/msa tillämpas)
- från en skattebyrå
Skatteförvaltningen önskar att kunderna i första hand använder e-tjänsten.
Då du ber om ett skattekort för pension behöver du ett pensionsbeslut om den kommande pensionen samt uppgifterna om de inkomster som du fått samt förskottsinnehållningarna och avdragen tidigare under året. Skatteförvaltningen skickar det nya skattekortet direkt till utbetalaren av pensionen.
När vi har fått skattekortet för pensionen får du en återbetalning om vi har tagit ut för mycket i skatt.
De följande åren kommer vi att få uppgiften om din skatteprocent direkt från skattemyndigheten. Skattemyndigheten informerar även dig om skatteprocenten. Om du vill kan du alltid höja skatteprocenten för din pension genom att meddela oss. Du kan göra en anmälan om att du vill höja skatteprocenten här i vår webbtjänst.
Du kan läsa mer om beskattning av pension på vero.fi/sv (Privatpersoner > Skattekort > Pension).
Ändringsanmälningar
Det är viktigt att vi har korrekta kontaktuppgifter till dig samt ditt kontonummer. Du kan göra en flyttanmälan via webbtjänsten
Adressändring
Vi får uppgiften om ändringen av din officiella adress direkt från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Om du flyttar ska du alltså göra en officiell flyttanmälan. Om du flyttar utomlands ska du göra en anmälan om adressändring direkt hos oss. Det är viktigt att se till att vi alltid har tillgång till din aktuella adress.
Du kan ändra din postadress, dvs. adressen dit vi skickar brev om ändringar i pensionen, här i vår webbtjänst. Du kan inte ändra din officiella adress via vår webbtjänst.
Ändra kontonummer
Om ditt kontonummer ändras ska du meddela oss om detta skriftligen. En anmälan om ändring av bankkonto måste alltid vara undertecknad av dig. Ändring av kontonummer kan inte göras per telefon. Du kan även be banken att meddela oss ditt nya kontonummer.
En anmälan om ändring av kontonummer kan också göras här i vår webbtjänst.
Höjning av skatteprocenten
Om du vill kan du höja den skatteprocent som skattemyndigheten har angett. Du kan göra en anmälan om höjning av skatteprocenten här i vår webbtjänst.
Arbetspensionskort och pensionsintyg
Arbetspensionskortet bevisar att du är pensionär. I pensionsintyget anges ditt pensionsbelopp.
Arbetspensionskort
Med arbetspensionskortet kan du bevisa att du är pensionär. Genom att uppvisa arbetspensionskortet kan du få pensionärsrabatt på vissa tjänster och biljetter. Du kan också be om rabatt genom att visa upp pensionsbeslutet.
Du får ett arbetspensionskort om du har beviljats full pension tills vidare. Pensionsformer som berättigar till arbetspensionskort är: ålderspension, full invalidpension samt arbetslivspension.
Kortet skickas automatiskt per post ungefär en månad efter att den första pensionen utbetalats. Om du tappar bort kortet eller om det förstörs kan du be om ett nytt kort från pensionskassan.
Pensionsintyg
Du kan be om ett intyg över ditt pensionsbelopp från oss. Se våra kontaktuppgifter här eller skicka ett skyddat e-postmeddelande här.
Arbete vid sidan av pensionen
Vad bör jag tänka på om jag vill förvärvsarbeta medan jag får pension, och tjänar jag in pension på det?
Arbete vid sidan av pensionen
Det är möjligt att arbeta under pensionen och på så sätt tjäna in mer pension. För förvärvsinkomster och företagares FöPL-arbetsinkomster intjänas 1,5 procent i pension upp till den högsta pensionsåldern. Det finns dock skillnader mellan olika pensionsslag. Därför lönar det sig att reda ut i förväg huruvida förvärvsarbete kommer att inverka på pensionen.
Ålderspension och partiell ålderspension
För pensionstagare som får ålderspension eller partiell ålderspension finns inga begränsningar gällande arbete och inkomster.
Observera dock att ditt nuvarande anställningsförhållande måste upphöra innan ålderspensionen börjar för att du ska kunna beviljas ålderspension. Om du fortsätter att arbeta för samma arbetsgivare genast efter att din pension har inletts, måste du ingå ett nytt anställningsavtal med arbetsgivaren – med ändrade anställningsvillkor.
Som företagare kan du fortsätta din företagsverksamhet utan begränsning under pensionen. Du har ingen försäkringsskyldighet, men du kan teckna en frivillig FöPL-försäkring för att tjäna in ytterligare pension. Läs mer om FöPL-försäkringar.
Invalidpension
Om du får full invalidpension får du tjäna upp till 40 procent av dina tidigare inkomster. Med delinvalidpension är denna andel 60 procent.
Dina personliga inkomstgränser finns angivna i ditt pensionsbeslut. Kontakta oss för information om dina minimiinkomstgränser.
Om du börjar arbeta och det finns risk för att din inkomstgräns överskrids, kontakta oss så snart som möjligt så går vi igenom din situation tillsammans. Det är möjligt att avbryta utbetalningen av pensionen (lämna pensionen vilande) i minst tre månader och högst två år.
Om du har arbetat under invalidpensionen kan du ansöka om att få ta ut den intjänade pensionen som ålderspension när din invalidpension ändras till ålderspension. Detta görs genom att fylla i en ålderspensionsansökan.
Familjepension
Om du är efterlevande eller tidigare maka/make eller ett barn som får familjepension inverkar inte dina förvärvsinkomster på pensionsbeloppet.
Arbetslivspension
Du kan arbeta vid sidan av arbetslivspensionen om dina månadsinkomster är under 976,59 euro per månad (2024).
För detta arbete tjänar du in ny pension, som du kan ansöka om att få utbetalad efter att du har nått åldern för ålderspension.
Ansök om pension
Alla pensionsansökningar görs skriftligen. Du kan ansöka om både arbets- och folkpension med en och samma ansökan. Om din arbetspension är under ca 1 600 euro i månaden om du är ensamboende eller under ca 1 434 euro i månaden om du är gift eller i ett samboförhållande, bör du också ansöka om folkpension. Ansökan bör göras cirka två månader innan du går i pension.