Työkykyriskien hallinta ja työhyvinvointi

Apteekkien Eläkekassa ohjaa ja tukee apteekkialaa työkykyriskin hallinnan kehittämisessä

Työkyvyttömyysriskin hallinnan tavoitteet

Apteekkien Eläkekassan toiminta ennaltaehkäisee ja hallitsee työkyvyttömyysriskejä

Eläkekassan työkykyriskin hallintatoiminnan tavoitteena on

  • ennaltaehkäistä apteekkien henkilöstön työkyvyttömyysriskiä ja joutumista ennenaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle antamalla tietoa työkyvyttömyysriskeistä ja tukea käytännön osaamista työkyvyttömyysriskien ennaltaehkäisemisessä ja hallinnassa.
  • lisätä tietoa työkykyjohtamisen keinoista.
  • parantaa apteekkien työnantajien ja esihenkilöiden ymmärrystä ja osaamista työkykyriskien ennaltaehkäisemiseksi ja hallitsemiseksi ja työssä jatkamisen tukemiseksi.
  • lisäksi edistetään henkilöstön tietoisuutta ja ymmärrystä vastuusta omasta työkyvystä huolehtimiseen.

TYÖKYKYPalvelut

Yleistä työkyvyttömyysriskin hallintatoiminnasta

Eläkekassan työkyvyttömyysriskin hallintatoimet ovat neuvovia ja valistavia sekä työnantajien ohjeistamista työkyvyttömyysriskin tunnistamisessa. Eläkekassa auttaa työnantajia ymmärtämään mitkä syyt aiheuttavat työkyvyttömyysriskiä ja mitä syitä on työkyvyttömyyden taustalla. Työnantajien kanssa yhdessä pohditaan tapoja tai keinoja, joilla työkyvyttömyysriskiä voidaan alentaa.

Eläkekassan työkyvyttömyysriskin hallintatoimet

  • työkykykoordinaattoripalvelu
  • muu toiminta työkyvyttömyysriskien hallitsemiseksi

Työkykykoordinaattori

Eläkekassan työkykykoordinaattori neuvoo ja ohjaa työnantajia ja työntekijöitä työkykyyn liittyvissä tilanteissa.

Työkykykoordinaattori Myrna Degerlundin tavoittaa:

 

Muut työkyvyttömyysriskin hallintatoimet

Tuemme käytännön osaamista työkyvyttömyysriskien ennaltaehkäisemisessä ja hallinnassa järjestämällä

  • Alueellisia tapahtumia/ koulutuksia
  • Webinaareja ajankohtaisista aiheista
  • Työhyvinvointikorttikoulutusta

Hanna Pratsch
työhyvinvointi- ja HR-päällikkö
hanna.pratsch@aekassa.fi 
p. 09 6126 2728

Työkykyjohtaminen

Työkyvyn perustana on terveys ja toimintakyky, mutta työkyky rakentuu myös osaamisesta, arvoista, asenteista ja motivaatiosta ja siihen vaikuttavat johtaminen, työyhteisö ja työolot. Hyvä työkyky edellyttää tasapainoa yksilön voimavarojen ja työn välillä.

Työkykyjohtamisella tarkoitetaan toimia, joita työnantaja tekee työntekijöiden työkyvyn edistämiseksi ja työssä jatkamisen tukemiseksi.

Käytännössä työkykyjohtaminen voi olla esimerkiksi johtamisen laadun kehittämistä, työntekijöiden osaamisen edistämistä tai joko henkisen tai fyysisen jaksamisen parantamista.

Työpaikoilla on tärkeä tunnistaa erilaisten työtehtävien kuormitustekijät ja työkyvyn kannalta työn keskeiset työkykyyn vaikuttavat tekijät, jolloin voidaan eri keinoin vahvistaa työntekijöiden työssä jaksamista. Ennaltaehkäisy on aina kannattavampaa kuin myöhäinen reagoiminen jo syntyneeseen työkykyriskiin.

eläkekassan yhteistyöryhmä ja oppaat

Apteekkialan työhyvinvointiryhmä

Työhyvinvointiryhmä toimii Apteekkien Eläkekassan vetämänä ja puheenjohtajana ryhmässä toimii eläkekassan edustaja. Ryhmässä ovat mukana Apteekkien työnantajaliitto (Apta ry), Suomen Apteekkariliitto (SAL), Suomen Farmasialiitto (SFL) ja Palvelualojen ammattiliitto (PAM) sekä Työturvallisuuskeskuksen asiantuntija. Ryhmä kokoontuu muutaman kerran vuodessa. Ryhmän kokoonpanon monipuolisuuden ja apteekkialan hyvän asiantuntemuksen perusteella ryhmä saa tietoa apteekkialan työkyvyttömyysriskeistä suoraan työnantajilta sekä työntekijöiden edustajilta, joita voidaan käyttää työkyvyttömyysriskien arvioinnissa.

Eläkekassan työkykyoppaat

Eläkekassa on yhteistyötahojen kanssa yhdessä toteuttanut Työhyvinvointia apteekkeihin -oppaan, joka on tarkoitettu koko henkilökunnan käyttöön ja se antaa vinkkejä ja virikkeitä apteekin omaan työhyvinvointitoimintaan.

Tulevia tapahtumia

Apteekkien Eläkekassa järjestää kolme maksutonta webinaaria aiheena mielenterveyden häiriöt, työterveyshuolto ja ammatillinen kuntoutus.

Lisäksi tammikuussa 2025 järjestetään työhyvinvointikorttikoulutus Oulussa.